30.12.2023 Скопје

Летањето дронови со дефибрилатори за да им помогне на пациентите со срцев удар е побрзо од амбулантните возила во два од три случаи, покажа новата шведска студија објавена во The Lancet Digital Health.

Стапката на преживување на пациентите со срцев удар во Шведска е иста како и пред десет години, и иако илјадници автоматизирани надворешни дефибрилатори се инсталирани на јавни места како што се трговски центри и библиотеки, тоа направи мала разлика.

„Повеќето срцеви удари се случуваат дома. Ако сакаме да им помогнеме на повеќе луѓе да преживеат, треба да им помогнеме побрзо на лице место“, изјави Андреас Клаесон, болничар 25 години и вонреден професор по итна медицина на универзитетот Каролинска институт во Стокхолм.

Решението може само да дојде од небото. Една нова шведска истражувачка студија покажува дека беспилотните летала се побрзи од амбулантните возила во два од три случаи, или во 67% од случаите кога се распоредени.

Новиот пристап беше тестиран од април 2021 до мај 2022 година во реални околности во пет полуурбани области во западниот регион Вестра Готаланд во Шведска, дом на околу 200.000 луѓе.

Во случај на итен повик, дронот го добил предупредувањето истовремено со две амбулантни возила. Леташе на автоматизиран начин до пријавената адреса, доставувајќи корпа со дефибрилатор. Речиси во сите случаи (91%), овој спасувачки уред бил спуштен на 15 метри од вратата на зградата или пациентот.

Сепак, беспилотните летала што ги користи операторот Everdrone не можеа да се користат или да се распоредат во ветровито, дождливо или снежно време и понекогаш беа попречени од ограничувањата за летање.

Беспилотните летала беа користени во 72 од 211 случаи на сомнителни срцеви застоји во периодот на студијата. Од нив, во 58 случаи безбедно бил испорачан дефибрилатор (во останатите 14, дроновите биле отповикани од диспечерскиот центар).

Од овие 58 случаи, дронот ги надминал возилата на брзата помош 37 пати (67%), со средно време од 3 минути и 14 секунди.

Покрај тоа, во 25% од случаите, дронот бил речиси осум минути напред, вели Клаесон, кој го опишува времето на одговор како клучен фактор.

Од 37 случаи, 18 биле вистински срцев удар надвор од болница, а случајните минувачи ги прикачиле дефибрилаторите на 6 од тие пациенти, од кои еден преживеал повеќе од 30 дена, според резултатите неодамна објавени во The Lancet Digital Health.

Сега, Андреас Клаесон копа подлабоко во статистиката на истражувањето и ги слуша повиците за аларм за да открие зошто случајните минувачи не го користеле дефибрилаторот почесто.

„Верувам дека шест од 18 случаи може да се сметаат за добри бидејќи може да има луѓе кои не разбираат што да прават или едноставно не можат да го направат тоа“, објаснува тој.

Кога дефибрилаторот е вклучен, автоматски глас ги наведува случаен минувач и диспечер што да прави. Откако дефибрилаторот е соодветно прикачен на пациентот, тој користи ЕКГ електрокардиограм за да ги анализира електричните сигнали на срцето и да открие какви било проблеми со срцето.

„Понекогаш срцето може да престанало да чука, без никаква активност. Тогаш, нема смисла да се користи дефибрилаторот. Наместо тоа, уредот може да ги советува случајните минувачи како да вршат компресии на градниот кош“, вели Клесон, нагласувајќи дека студијата е физибилити студија.

„Сега знаеме дека имаме транспортен систем кој работи. Може да се користи и за други медицински цели, за доставување авто-инјектор на адреналин во случај на алергиска реакција, налоксон спреј во случај на предозирање со дрога или траума во случај на пукање или сообраќајна несреќа“, додаде тој.

Беспилотните летала сè уште летаат дефибрилатори во петте области, а истражувачите и регионот Вестра Готаланд гледаат многу потенцијал во моделот.

Една од можностите е да се поврзе системот на дронови со мрежата Sms-livräddare (мобилни спасувачи на СМС), каде што волонтерите кои реагираат обучени за спасување на срцето и белите дробови – можат да бидат предупредени кога некој ќе се јави на 112 и центарот за повици се сомнева во срцев удар.

Според мрежата, околу 350.000 луѓе во Европа страдаат од срцев удар надвор од болница секоја година, а само околу 10% од нив преживуваат.

Магнус Кристијансон, проект-менаџер во регионот, изјави дека, според неговите сознанија, системот за дронови е единствен во Европа.

„Во регионот, сега разгледуваме различни пристапи за тоа како да ги користиме беспилотните летала во предболничка нега“, вели тој.

Регионот и Норвешка сега вршат уште едно тестирање на беспилотни летала, финансирано од програмата Интеррег на ЕУ.

„Дроновите што имаат камери летаат во сообраќај или други несреќи каде што центарот за итни случаи треба да ја сними и следи ситуацијата“, изјави Кристијансон.

Евердрон, операторот, планира да инвестира во следната генерација на дронови, кои можат да летаат на дождливо време и на подолги растојанија.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *