Depositphotos_170349458_l-2015-1024x684-1

08.05.2025 Скопје

Полска го гради Централното комуникациско пристаниште (CPK), мегапроект што ќе ги поврзе воздушниот, железничкиот и патниот сообраќај и ќе го трансформира патувањето во Европа.

Додека Европската Унија инвестира многу во реконструкција и модернизација на транспортната инфраструктура, Полска се позиционира како клучна точка на идната трансевропска мрежа. Најголемиот инфраструктурен проект во историјата на земјата – Централното комуникациско пристаниште (CPK) – вреди 34 милијарди евра и ќе биде новото срце на европскиот патнички и товарен транспорт.

Што е CPK и зошто е важен?

CPK е интермодален центар кој ќе ги обедини воздушниот, железничкиот и патниот сообраќај на една локација, на само 40 километри од Варшава. Со површина од повеќе од 2.600 хектари (двојно поголема од лондонскиот аеродром Хитроу), CPK ќе има капацитет за 40 милиони патници годишно во првата фаза, со можност за проширување до 100 милиони.

Зошто е потребен нов аеродром?

Главниот аеродром во Полска – Шопен во Варшава – веќе работи со ограничен капацитет. Во текот на 2023 година, регистрираше рекорд од 21 милион патници. Планирано е проширување на 30 милиони до 2029 година, но физичките ограничувања и забраната за ноќни летови се пречки за понатамошен развој.

Повеќе од 300.000 луѓе што живеат околу Шопен страдаат од бучава и сообраќајни метежи. Спротивно на тоа, новата локација на CPK ќе има значително помало влијание – бучавата ќе влијае на околу 20.000 луѓе, благодарение на пристапот „гринфилд“ и доброволното стекнување на 90% од зградите во градежната зона.

Со брз воз низ цела Полска

CPK нема да биде само аеродром, туку центар на новиот железнички систем. Тоа е почетокот на Y-линијата на брзи возови што ќе ги поврзува Варшава, Лоѓ, Вроцлав и Познањ, како и Чешка и балтичките земји преку коридорот „Рејл Балтика“. Целта е да се патува низ Полска за помалку од 100 минути.

Брзите возови ќе сообраќаат со брзина од 320 км/ч, а дел од мрежата го вклучува и најдолгиот железнички тунел во земјата (4,6 км под Лоѓ).

Како ќе изгледа новиот мегахаб?

Аеродромот CPK го дизајнираат Foster + Partners во соработка со Buro Happold. Ќе има две писти долги 3,8 км, железничка и автобуска терминал и ќе може да опслужува 1-2 лица во секунда, континуирано во текот на целата година.

Модуларната архитектура овозможува проширување во согласност со растот на сообраќајот.

Карго Сити и Аеродром Сити: Нови населби веднаш до аеродромот

Покрај ЦПК, ќе се градат две нови населби – Карго Сити, логистички центар за товарен сообраќај, и Аеродром Сити, деловна и комерцијална зона со хотели, трговски центри и канцеларии.

Кога се отвора CPC?

По промената на владата во Полска во 2023 година, новата влада нареди преиспитување на проектот. Првата фаза треба да биде завршена до 2032 година. Планирана е и дополнителна инвестиција од 650 милиони долари за нова автопатска раскрсница што ќе обезбеди лесен пристап до аеродромот.

Судбината на аеродромот „Шопен“ сè уште не е официјално потврдена, но се очекува постепено пренасочување на патничкиот сообраќај кон CPK и пренамена на стариот аеродром.

Подготвено од М.Д.

About Author