tunel-naslovna

14.04.2025 Скопје

Ќе ги поврзе големите градови, па целосно ќе ги замени траектните линии во Норвешка.

Норвешка го гради најдолгиот и најдлабокиот подводен тунел во светот, еден од најамбициозните инженерски проекти во Европа, кој се очекува да ги подобри транспортните врски и инфраструктурата на земјата.

Рогфаст, кој минува под норвешките фјордови, соборува рекорди – ќе биде долг околу 26,7 километри, а во најдлабоката точка ќе биде 390 метри под нивото на морето.

Кога ќе биде завршен во 2033 година, тунелот ќе го намали времето на патување меѓу двата големи града во Норвешка – Ставангер и Берген – за 40 минути.

Проектот Рогфаст, кој е на половина пат од изградбата, е дел од главниот европски пат Е39, кој минува долж западниот брег на Норвешка.

Со поврзување на градовите како што се Кристијансанд, Ставангер, Хавесунд и Берген, тунелот ќе ги замени линиите на траектот и ќе го направи патувањето поефикасно, уверува Норвешката управа за патишта.

„Ставангер е четврти по големина град во Норвешка, а Берген е втор, па се надеваме дека ќе се намали времето на патување за работниците кои секојдневно патуваат на едно од овие две места“, изјави за „Еуроњуз“ Одвар Кармо, менаџер на проектот „Рогфаст“.

Една од клучните дизајнерски карактеристики на новиот подморски автопат се наоѓа приближно на средината на патеката, каде што тунелот се дели за да го поврзе островот Квицој – најмалата општина во Норвешка – со главниот тунел низ карпата долу.

Тунелот Рогфаст ќе има по две сообраќајни ленти во секоја насока. Под Квицој, коловозните ленти ќе се поврзуваат преку две раскрсници кои се градат на 260 метри под нивото на морето.

„И порано правевме кружни текови во тунели, но ова е можеби еден од првите проекти каде што имаме две раскрсници со два кружни текови во истиот дел од тунелот. Такво нешто досега не сум видел“, вели Кармо.

Две раскрсници под островот ќе овозможат непречено одвивање на сообраќајот дури и ако едната лента е затворена.

„Ако нешто се случи и мораме да затвориме дел од тунелот, сепак можеме да го одржуваме сообраќајот користејќи само една лента во двете насоки“, додаде тој.

Структурата на двојната цевка на тунелот е исто така важна од безбедносни причини.

„Доколку камионот пред вас се запали и не можете да се свртите и да излезете, можете да барате зелена врата со знак за излез… и ќе можете да преминете во другата цевка од тунелот. Имаме и камери кои ни ја покажуваат вашата точна локација, за да можеме да ве најдеме и да се евакуираме“, објасни Кармо.

Проектот „Рогфаст“, ​​кој се гради во фази од 2018 година, чини 25 милијарди норвешки бури (околу 2 милијарди евра) и моментално е на половина пат од изградбата.

„На северната страна се изградени околу 65 отсто од тунелот и се работи само на дупчење и минирање. На јужната страна, кај Рандаберг, изградени се околу 45 отсто“, вели Норвежанецот.

За разлика од фиксната врска Fehmarnbelt која моментално се гради меѓу Германија и Данска, која користи модуларна конструкција, Rogfast се дупчи директно преку цврста карпа – метод што Норвешка го користи за да обезбеди стабилност и издржливост под притисок на вода.

„Патувате низ цврста карпа. Имаме минимум 50 метри карпа помеѓу покривот на тунелот и морското дно, што е она што го бараат нашите прописи. Кај нас тунелот оди под морското дно. Со тунелот меѓу Германија и Данска, тие ставаат монтажни цевки на дното, но тие не одат под дното како ние“, рече тој.

„Во Норвешка произведуваме тунели прилично евтино, во споредба со мостовите. Имаме околу 40 подводни патни тунели и многу добро го познаваме овој тип на градба. Обично е полесно и поевтино да се изгради подморски тунел отколку мост до остров“, додаде тој.

Се очекува тунелот да биде завршен до летото 2033 година.

„Претприемачите кои се занимаваат со трговија со морска храна ќе имаат полесен пристап до пазарот без потреба од траекти. Ќе има многу бенефиции за работниците, индустријата и веројатно туризмот. Западниот брег на Норвешка е популарен меѓу туристите, на пример Берген. Кога ќе го имаме овој патен проект кој овозможува пократко патување до Берген, туристите веројатно ќе го посетат овој дел од Норвешка“, пред тој да не го посети повеќе од Норвешка.

Подготвено од М.Д.

About Author