AVTOMOBILSKA INDUSTRIJA

30.04.2025 Скопје

Американскиот министер за трговија, Хауард Лутник потврди дека е постигнат договор со производителите на автомобили за ублажување на царините, во уште еден потенцијален пресврт на политиката што би можел да донесе големо олеснување за индустријата во кризата која настана по воведувањето на тарифите.

Претходно е објавено дека претседателот Доналд Трамп ќе објави нова структура на царини за автомобили, со која ќе се избегне нивно натрупување врз другите веќе во сила царини. Моментално, има царина од 25 отсто за речиси сите увезени автомобили, како и царини од 25 проценти за челик и алуминиум, два метала кои се користат во автомобилите.

„Овој договор е голема победа за трговската политика на претседателот, со тоа што ги наградува компаниите што произведуваат дома, а воедно им обезбедува можност на производителите што ја изразија својата посветеност да инвестираат во Америка и да го прошират своето домашно производство“, рече Лутник.

Во соопштението не се дадени никакви детали за параметрите на договорот.

Претставник на Белата куќа изјави дека договорот ќе биде официјализиран во вторник, кога Трамп треба да отпатува во Мичиген, срцето на американската автомобилска индустрија, за да ги одбележи првите 100 дена од неговиот втор мандат во Белата куќа.

Производителите на автомобили, трговците и купувачите на автомобили се подготвуваат за влијанието на царините, што би можело да го преврти пазарот за купување автомобили во наредните недели.

Експертите велат дека царината од 25% би можела да ги зголеми трошоците за производство или увоз на автомобили за илјадници долари по парче, како и да ја намали понудата на возила достапни за продажба. И со оглед на тоа што администрацијата планира да воведе царини на автоделови уште во сабота, тоа би можело да ја зголеми цената на автомобилите уште повеќе, бидејќи сите возила произведени во САД содржат некои увезени делови.

Автомобилската индустрија, вклучувајќи ги производителите на автомобили и трговците, лобираат за олеснување од даноците, велејќи дека даноците за увоз ќе имаат големо влијание врз финансиите на Американците и ќе ги попречат нивните сопствени синџири на снабдување.

„Благодарни сме на претседателот Трамп за неговата поддршка на американската автомобилска индустрија и милионите Американци кои зависат од нас“, изјави извршната директорка на „Џенерал моторс“, Мери Бара, во понеделник.

„Веруваме дека лидерството на претседателот помага да се изедначат условите за компании како Џенерал Моторс и ни овозможува да инвестираме уште повеќе во американската економија. Ги цениме продуктивните разговори со претседателот и неговата администрација и со нетрпение очекуваме да продолжиме да соработуваме“, рече таа.

Акциите на производителите на автомобили котирани на берзата во Азија скокнаа во вторникот како одговор на веста. Тојота, водечкиот светски производител на автомобили, минатиот пат тргуваше со 3,6% повисока цена. Нејзините помали јапонски конкуренти „Хонда“ добија 1%, а „Нисан“ порасна за 2,3%. Во Јужна Кореја, акциите на „Хјундаи“ беа за 1,2% повисоки, а нејзината подружница „Киа“ доби повеќе од 2%.

Потребни се исклучоци

Минатата недела, коалиција од американски и меѓународни производители на автомобили напиша писмо до администрацијата на Трамп барајќи олеснување од царините, слично на исклучоците што веќе се дадени за полупроводници и потрошувачка електроника.

„Царините за автоделови ќе го поремети глобалниот синџир на снабдување со автомобили и ќе предизвикаат домино ефект што ќе доведе до повисоки цени на автомобилите за потрошувачите, пониска продажба кај продажните салони и ќе го направи сервисирањето и поправката на возилата поскапи и помалку предвидливи“, се вели во извештајот.

„Повеќето добавувачи на автомобили не се капитализирани за ненадејно нарушување предизвикано од царините. Многумина веќе се во криза и ќе се соочат со прекини на производството, отпуштања и банкрот“, се додава во извештајот.

Автомобилската индустрија беше потресена во последните неколку недели од мноштвото нови царини. Болката се очекува да се продлабочи овој викенд со стапувањето на сила на дополнителни 25% царини за повеќето увезени автоделови. Луѓе запознаени со ова прашање, велат дека тие стапки би можеле да бидат значително пониски.

Земени заедно, сите промени во тарифите за автомобили би биле ретроактивни, дозволувајќи им на производителите на автомобили да добијат надомест за претходно платени тарифи кои повеќе нема да бидат на сила.

Сепак, Трамп многу пати го смени курсот во однос на царинските политики, што значи дека сите нови промени што ги прави би можеле лесно да се променат.

Производителите на автомобили ќе бидат надоместени за дел од трошоците за царините за увезените компоненти. Надоместокот ќе изнесува до 3,75% од вредноста на новиот автомобил во првата година, но ќе биде постепено укинат во текот на две години, цитираше портпаролот на Белата куќа.

Претходно во април, Трамп им рече на новинарите дека е отворен за ослободување на некои производители на автомобили од царини со цел да им се даде повеќе време да ги изградат своите производствени капацитети во САД.

Подготвено од М.Д.

About Author