KINESKI E VOZILA

06.03.2025 Скопје

Кинеската компанија Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) одобри изградба на фабрика за електрични возила во Сремска Митровица, Србија.

Долгорочниот план е да се извезуваат возила во ЕУ без царина, потврдија од компанијата.

За висината на инвестицијата ќе се одлучува во следните два месеци, во зависност од тоа дали во фабриката во Србија ќе се произведуваат 3.000 или 5.000 возила годишно – изјави Бранкица Зјалиќ, водечки автор на проектот ЈМЕВ Србија, додавајќи дека кинеската компанија се одлучила за Србија бидејќи има добри економски односи и со Кина и со ЕУ.

Во октомври 2024 година, Европската унија одобри високи царини (до 35 проценти) за електрични возила произведени во Кина за период од пет години. Одлуката за тарифите е донесена за да се заштитат европските производители на автомобили од, како што се тврди, нелојална конкуренција на кинеските производители кои имаат корист од државните субвенции на Кина.

Србија, од друга страна, има Договор за слободна трговија со Кина, кој стапи на сила во 2024 година, кој беше критикуван од ЕУ бидејќи Србија е земја кандидат за членство во ЕУ и вети дека ќе ги раскине сите билатерални договори по пристапувањето во ЕУ.

Благодарение на договорот со ЕУ, Србија може под одредени услови да извезува автомобили во ЕУ без царина.

Според претставник на ЈМЕВ Србија, оваа кинеска компанија планира да почне со изградба на фабрика во Сремска Митровица во текот на летото, а планот е да почне со работа во 2026 година.

За производство на три илјади возила ќе бидат потребни минимум 300 работници. Кинески инженери би дошле да обучуваат работници на почетокот на производството – вели Бранкица Зјалиќ, додавајќи дека планот на компанијата е да вработува исклучиво работници од Србија.

Таа вели и дека градот Сремска Митровица се обврзал да ја обезбеди потребната инфраструктура – приклучоци за струја и други комунални услуги, а за други субвенции не се споменува.

Како што изјави Бранкица Зјалиќ, електричните автомобили се наменети за продажба во ЕУ и Србија. Некои делови од возилото би се произведувале во Србија, а дел би се склопувале од делови увезени од Кина.

Зјалиќ вели дека долгорочна цел на ЈМЕВ е да извезува возила во ЕУ без царина.

Компанијата сака да влезе на територијата на Србија, да започне со фабрика и на крајот да бара партнери од Србија и регионот за да може делови да се произведуваат во Србија, а повеќе да не се увезуваат од Кина – вели таа, напоменувајќи дека тогаш возилото би се произведувало во Србија и „би можело да се извезува во ЕУ без високи даноци“.

Тарифите воведени од ЕУ во октомври 2024 година се различни за различни кинески производители, така што тарифите за возилата Tesla произведени во Кина изнесуваат околу 7,8 отсто, додека за кинескиот производител SAIC, тарифите изнесуваат 35,3 отсто, според веб-страницата на Европската комисија.

Србија од 2008 година има Договор за стабилизација и асоцијација со ЕУ, со кој, меѓу другото, е воспоставена зона за слободна трговија.

Подготвено од М.Д.

About Author