kafe

12.03.2025 Скопје

Трговците и преработувачите на кафе ширум светот велат дека ги намалиле своите набавки на минимално ниво во време кога индустријата е под притисок поради наглото зголемување на цените. Добавувачите сѐ уште не ги убедиле продавниците да ги прифатат.

На годишниот состанок на Националната асоцијација за кафе на Соединетите држави во Хјустон оваа недела, учесниците рекоа дека се шокирани од 70% зголемување од ноември на фјучерси за кафето Арабика на Интерконтиненталната берза (ICE), репер за тргување со кафе низ целиот свет.

Ренан Чуеири, генерален директор на компанијата „ELCAFE C.A.“ во Еквадор, рече дека оваа година е првата во која производителот на инстант кафе не го продаде целото свое очекувано годишно производство до март.

„Обично до овој период од годината би успеале да ги распродадеме сите наши количини, но досега имаме продадено помалку од 30 отсто од производството. Големото зголемување на цените го јаде готовинскиот тек на клиентите, тие ги немаат сите потребни средства за да ги купат количините што им се потребни“, коментира Чуеири.

Зголемувањето на цената на кафето произлезе од пониското производство во значајните региони каде се одгледува кафе, особено во највисокиот производител Бразил, кој ги намали достапните зрна.

„Никој не сака да му се закануваат, никој не купува за идно снабдување, сите само ги задоволуваат своите непосредни потреби“, вели кафе-брокер, кој побарал да остане анонимен поради чувствителноста на проблемот. Тој додава дека постои практика да се купува само она што е потребно во моментот и да се избегнува складирање на залихи.

Многу зделки во Бразил се прават конзервативно, забележува изворот. „Го финализираш договорот, а потоа имаш седум дена да одиш на фарма или магацин и да си го земеш кафето. Го проверуваш квалитетот и ако е добар, плаќаш на лице место и си заминуваш со кафето“, вели тој.

Според анкетата, цените на кафето Арабика би можеле да паднат за 30% до крајот на годината бидејќи високите цени ја ограничуваат побарувачката и има рани знаци за силна жетва во Бразил следната година.

Меѓутоа, додека цените значително не се намалат, голем дел од индустријата за кафе може да има тешкотии.

Извршниот директор на голема компанија за печење кафе во САД, најголемиот пазар за потрошувачка на кафе во светот, забележува дека некои од неговите клиенти не се сигурни дека можат да останат во бизнисот.

„Не знаат дали ќе можат да го продаваат својот производ по новите цени. Некои луѓе си заминуваат“, рече претставникот, кој побара да остане анонимен.

Тој коментира дека супермаркетите и намирниците се спротивставуваат на повисоките цени што ги бараат пекарите. Преговорите траат подолго време, а некои продавници почнуваат да се соочуваат со недостиг од кафе на своите полици.

Магацините за кафе во близина на американските пристаништа кои примаат зрна од Централна и Јужна Америка сега се половина од вообичаените количини, вели шефот на една од најголемите компании во секторот за складирање.

„Некои компании за складирање ги враќаат силосите на сопствениците, предвреме ги откажуваат закупите“, забележува тој.

Мајкл фон Луерте, сопственик на брокерската компанија „MVLcoffee“, верува дека пазарот на кафе, особено од перспектива на тргување, може да доживее консолидација. Компаниите со поголем капитал ќе можат да го зголемат обемот на тргување, додека другите ќе страдаат со намаленото финансирање, додава тој.

Компанијата за тргување со стоки „Louis Dreyfus“ забележа во конференцијата презентација дека насадите на кафе се зголемуваат како одговор на повисоките цени. Ова се случува во земји како Индија, Уганда, Етиопија и Бразил. Компанијата смета дека ако Бразил успее да постигне добра жетва, во комбинација со нови насади, тоа може да доведе до пад на цените.

Подготвено од М.Д.

About Author