27.12.2024 Скопје
Трампологијата е во мода во Европа. Како и кремљ-олозите кои ги проучуваа плановите за тоа кој каде седи на состаноците на Политбирото за да ја погодат состојбата на работите во Москва, денешните набљудувачи на Вашингтон се обидуваат да ја дешифрираат веројатната политика на новоизбраниот американски претседател Доналд Трамп, анализирајќи ги коментарите и објавите на социјалните мрежи на неговиот внатрешен круг. Факт е дека никој не знае што ќе прави Трамп – најверојатно дури ни самиот тој. Наместо внимателно да го проверуваат секој негов и исказ на неговиот тим, европските влади е подобро да ги проценат своите силни страни и слабости, пишува колумнистот Агате Демарис.
Сликата не е многу добра. За Европската унија (ЕУ), главниот ризик во Трамп 2.0 е дека притисокот од САД – и прашањето како да се одговори на тоа – ќе го зголеми неединството меѓу земјите-членки. Оваа анализа се однесува на трите најитни економски теми: трговските тарифи на САД, односите меѓу ЕУ и Кина и санкциите против Русија. Ако Европејците не успеат да се обединат, ќе им биде тешко да го ублажат ударот на Трамп 2.0, на големо задоволство на Москва и Пекинг.
Трговските тарифи се на врвот на листата на грижи во Европа. Новоизбраниот претседател ги спомна плановите за воведување тарифи од 10 до 20 отсто на европскиот увоз во САД, но деталите се ретки. Самата закана од царини предизвика тревога во САД, при што различни земји-членки подготвуваат аргументи зошто тие се доволно посебни за да добијат ослободување. „Среќно со тоа“, напиша Демарис, додавајќи дека на ниво на ЕУ, сегашното размислување очигледно е дека блокот може да го избегне куршумот со ветување дека ќе го зголеми увозот на американски ЛНГ. Тоа можеби не е доволно за да го убеди Трамп, кој долго време беше опседнат со намалување на годишниот трговски дефицит од 131 милијарда долари со ЕУ.
Германија, Ирска и Италија ќе бидат најтешко погодени доколку Трамп ги исполни своите закани. Трите економии се особено зависни од американскиот пазар, кој сочинува помеѓу 22% и 46% од нивниот извоз надвор од ЕУ. И овие три земји имаат и огромни трговски суфицити со САД, што ги прави главни цели за американската администрација фиксирана на трговскиот дефицит. На другиот крај од спектарот, многу мали европски економии веројатно би биле во ред, бидејќи САД отпаѓаат на многу мал дел од нивниот извоз. Белгија, Холандија и Шпанија имаат рекорден трговски дефицит со САД, што укажува на тоа дека тие можеби нема да бидат непосредни цели доколку Трамп одлучи да таргетира поединечни земји, а не ЕУ како целина.
Овие податоци ја истакнуваат непријатната вистина за европските политичари: постои висок ризик од фрагментација на ЕУ како одговор на потенцијалната трговска војна САД-ЕУ, особено ако Трамп избере различни нивоа на стапки за секоја од 27-те земји-членки. Оние европски економии кои ќе бидат најтешко погодени од царините (како што е Германија) може да имаат мал интерес за одмазднички мерки кои би можеле да предизвикаат уште поголема штета на извозот – особено ако тие исто така се најдат среде економска и политичка криза (повторно, како Германија). Таквата неподготвеност да се реагира може да биде во спротивност со веројатната подготвеност на другите членки со помалку да загубат (како што е Франција) да заземат поцврст став против САД. Овие земји може да ја гледаат трговската војна како можност да го преземат водството додека Европа му возвраќа на Трамп (повторно, како Франција). Уште повеќе, Трамп би можел да избере да склучи билатерални договори за целосно ослободување од тарифи земји како Унгарија или Италија, што дополнително го комплицира излегувањето на ЕУ со унифициран одговор.
Вториот мандат на Трамп ќе ги искомплицира и трговските односи меѓу ЕУ и Кина. Трамп предложи да се воведат царини до 60 отсто на увозот од Кина, потег што ќе го доведе кинескиот увоз на рекордно ниско ниво. (Правилото на палецот е дека зголемувањето на американските тарифи за 1 процент доведува до пад од 2 проценти на кинескиот увоз во САД). САД, вклучително и во Европа. Фактот дека Пекинг се бори да ја зголеми домашната потрошувачка, правејќи го извозот единствен начин да го апсорбира огромното производство на земјата, ја прави оваа ситуација уште позагрижувачка за Европа.
Овој развој ги става Европејците во тешка ситуација во време кога намалувањето на ризикот – т.е. намалување на економската зависност од Кина – е приоритет за Брисел. Ако кинеските компании ги намалат цените за да испорачаат повеќе од нивните производи во Европа, поевтиниот кинески увоз може да изгледа привлечен за потрошувачите во ЕУ, што ќе им отежне на европските компании да преземат напори за намалување на ризикот. Оваа ситуација би ги зголемила несогласувањата меѓу земјите-членки на ЕУ за пристапот кон Кина. Јастребите, вклучително и балтичките земји и Полска, би можеле да ги видат тешкотиите на Кина во наоѓање купувачи за нејзиниот извоз како можност за построг став на ЕУ кон Пекинг. Во исто време, други – како Германија и Унгарија – може да го зајакнат својот пријателски пристап кон Кина.
На разочарување на Европејците, Трамп може да оди уште подалеку со тоа што ќе ги принуди европските компании да избираат меѓу САД и Кина. За таа цел, Вашингтон би можел да воведе секундарни санкции за некои кинески банки, принудувајќи ги сите бизниси ширум светот да избираат помеѓу водење бизнис со Кина или со САД. Веќе има преседани: во 2018-та година Администрацијата на Трамп употреби секундарни санкции против рускиот производител на алуминиум Русал, предизвикувајќи глобален бран на паника додека потрошувачите на алуминиум се обидуваа да добијат залихи различни од оние на Русал. Ако кинеските банки бидат ставени под секундарни санкции, неединството во ЕУ е сосема сигурно, а некои главни градови на ЕУ може да се обидат да ги оживеат старите предлози за борба против американските екстратериторијални санкции.
Неединството на ЕУ во однос на санкциите може да се манифестира и во мерките против Русија. По реизборот на Трамп, Европејците размислуваат дали и како можеби ќе треба самите да го поддржат Киев доколку тој одлучи да ја прекине помошта за Украина. Предизвикувајќи вознемиреност кај Европејците, Трамп постојано ветуваше дека ќе ја заврши војната во рок од 24 часа. Во својата потрага да постигне договор со Кремљ, Трамп може да понуди укинување на некои или дури и сите американски санкции против Москва. Укинувањето на некои од овие мерки ќе има мало влијание, како што е замрзнувањето на имотот и забраната за патување на добро поврзаните Руси. Сепак, повлекувањето на САД од заедничките санкции на САД и ЕУ, како што е ограничувањето на Г7/ЕУ на цените на извозот на руската нафта, би имало поголеми последици.
Таквото сценарио би ги принудило Европејците веднаш да одговорат на две прашања. Прво, дали ЕУ ќе продолжи сама да воведува санкции против Москва? Второ, дали санкциите на ЕУ ќе имаат голем ефект доколку Вашингтон не им се придружи? Во случај на промена на санкциите од страна на САД, приоритет за Брисел ќе биде да ги разјасни изгледите за заемот од 50 милијарди долари што економиите на Г-7 и ги позајмија на Украина. Заемот мора да се отплати со средствата од замрзнатите средства на руската централна банка. Ако Трамп го укине замрзнувањето на тие резерви, заемот ќе се покаже проблематичен. Сепак, Кремљ може да има уште една листа на желби за олеснување на санкциите. Од перспектива на Москва, санкциите кои најмногу гризат се оние кои водат до бавно задушување на руската економија. Тие вклучуваат ограничувања на способноста на Русија да издава надворешен долг во време кога фискалните бафери на Москва се при крај, како и контрола на извозот што го ограничува пристапот на Русија до западната технологија што и е потребна за да го одржи производството на нафта и гас.
Ако Трамп ги укине санкциите против Москва, тешко е да се замисли дека ЕУ ќе може едногласно да ги обновува сопствените санкции против Русија на секои шест месеци, како што налага законот. Унгарија пријателски настроена кон Москва е на врвот на листата на земји кои би можеле да се спротивстават на укинувањето на мерките, не само ако Будимпешта успее да извлече царински отстапки од Вашингтон во замена за олеснување на некаква форма на попустливост на ЕУ кон Москва, како дел од големиот договор меѓу Трамп и рускиот претседател Владимир Путин. На Европејците ќе им биде уште потешко да се спротивстават на тврдењата на Кремљ дека санкциите се залудни, популарен наратив и покрај се поочигледните пукнатини во руската економија. За прв пат, пропагандистите на Кремљ и нивните западни поддржувачи ќе имаат поента: ако Вашингтон се повлече, ефективноста на мерките предводени од ЕУ ќе биде ограничена, не само затоа што блокот често се потпира на американските владини агенции за да најде заобиколување на санкциите и да изречат казни.
Со сето ова, корисноста на Трампологијата е ограничена. Искуството на Трамп 1.0 покажува дека обртот на персоналот има тенденција да биде голем и дека тој сака често и непредвидливо да го менува своето мислење. Наместо да гледаат преку Атлантикот, лидерите на ЕУ би биле поефикасни доколку ги постават темелите за блокот да остане обединет, без разлика што САД фрлаат на Европа. Ова е висок ред, но тоа е и најдобрата шанса на ЕУ да се подготви за претстојната бура – „Трамп“.
Подготвено од М.Д.