Screenshot-2024-11-26-132137-1068x583

28.11.2024 Скопје

Јагуар, легендарната британска автомобилска компанија стара повеќе од еден век, поточно 102 години, најави претставување на нов концепт на автомобил. Ништо необично: автомобилските компании прават ексцентрични модели за да го прегледуваат нивниот иден метал цело време. Но, она што го направи Јагуар, поттикна масовна, огнена онлајн дебата која се прелеа во политиката, вечерните вести и културните војни.

Во вторник, 19 ноември 2024 година, Jaguar го откри својот нов „бренд идентитет“. Накратко, тоа е нова значка „монограм“ (круг со „J“ и „r“ внатре), еден вид на венецијанска слепа мачка што скока во кафез од баркод и знак на кој пишува „JaGUar“ со измешани големи и мали букви.

Во меѓувреме, каналите на Јагуарна социјалните мрежи ја избришаа целата нивна архива и објавија само видео од 30 секунди во кое нема ниту еден автомобил. Она што го покажуваше беше група небинарни модели од висока мода без изрази на лицата, кои позираат во лифт и мавтаат со четка за сликање и чекан во простор за игра за деца. Новата мантра на Јагуар: да не се „копира ништо“ и „да се брише обичното“ беше напишана на големо низ екранот.

Реакцијата беше… па, „мешана“ би било премногу културен опис. Мора да скролувате додека не ве заболи палецот низ коментарите за да најдете гледач кои е сосем задоволен од новиот фонт, или со ознаката или од планетата на андрогените на Јагуар.

Маркетинг гуруто Рори Сатерленд беше интервјуиран, коментирајќи „Јагуар не може да опстане со група луѓе кои ја сакаат марката, но не ги купуваат автомобилите“. Фараж предвиде дека Jaguar ќе пропадне, шефот на Tesla, Илон Маск, го прашал Jaguar: „Дали продавате автомобили?“ на X.

Колумнистите од сите страни на политичкиот спектар испукуваа интензивни рафали од нивните тастатури, а многу „ургентно направени подкасти“ врескаа во празнината. Тоа му се допадна барем на легендата на Ф1, Мартин Брундл, коментирајќи: „Немам поим за што се работи, но тоа е генијално. Сите зборуваат за Јагуар во момент кога всушност не прават автомобили“.

Обновувањето на брендот изгледа дека заслепи многумина, но тоа е опиплив почеток на она што Јагуар гласно го најавува повеќе од една година: невидено ресетирање на неговата, во моментов непостоечка работа. Почнувајќи од ноември 2024 година, ниту еден нов Јагуар не е во производство за прв пат од 1948 година.

Компанијата е среде она што го нарекува „огнено пробивање“ за да создаде растојание помеѓу претходниот мејнстрим полу-премиум лик  и нејзината цел да се претвори во ривал на Порше и Бентли кој продава ултра-лукс електрични возила од 100 илјади фунти наменети за помлада, поразновидна „богата со кеш, сиромашна со време“ клиентела.

На 3 декември 2024 година, Jaguar ќе открие чуден концепт автомобил кој го поставува тонот за тоа каде ќе оди понатаму – далеку од XE и E-Pace. Очекуваме нешто блеф, аголно, масивно во размер и необично нетрадиционално. И според изгледот на овој маскиран прототип кој веќе се тестира во Jag HQ… тоа не е само предизвик за камерите. Јаг ќе направи нешто диво.

Така, газдите требаше да го исчекаат ова: најголемиот момент во историјата на Јагуар овој век. Збунувачката, контроверзна, вознемирувачка кампања на брендот беше речиси премногу успешна – освен ако навистина верувате дека целиот публицитет е навистина добар публицитет. Факт е дека повеќето луѓе не зборуваа за Јагуар минатиот месец, па дури и минатата недела. Но, сега зборуваат. Доста голем број од нив – викаат.

Во моментот на пишување, видеото на YouTube имаше над два милиони прегледи. Објавата на Инстаграм е видена 6,9 милиони пати, а чувството на коментари на сите канали на социјалните медиуми е доминантно негативно.

Луѓето беа збунети поради недостигот на автомобил, иритирани што Јагуар што го „поправа“ логото за која луѓето не мислеа дека е скршено и збеснаа од бришењето на сите претходни објави на социјалните мрежи. Дали тоа Јагуар, всушност, ја избриша својата историја?

Има една тема во одговорите: дека Jaguar ја отелотворува автомобилската индустрија во нејзиниот најтрадиционален лик. Класично убави автомобили кои возат добро, и да, често се несигурни и технолошки зад времето. Но, сето тоа е дел од нивниот карактер.

Јагуар го направи своето име во педесеттите и шеесеттите години, освојувајќи го Ле Ман и градејќи автомобили кои би можеле да ги надминат Ферари и Астон Мартин за четвртина од цената. Тоа му даде на Џегс аура на аутсајдер. E-Type беше прекрасен, но евтин. Така беше и XK120. Mk2 беше подеднакво среќен што беше автомобил за бегство од банка или за на трки, како што се движеше меѓу политичарите и членовите на кралското семејство.

Дури и кога Jaguar стана радикален – со автомобили како купето XJS – тие сè уште беа украсени со кожа, дрво и четириесет и седум унци на опуштен шарм. И така продолжи.

Целосно алуминиумскиот XJ од почетокот на 2000-тите беше вселенски брод облечен во твид. I-Pace ги победи Audi, BMW и Mercedes за да го отвори пазарот на премиум електрични SUV… но сепак беше убав. И возеше подобро од кој било од неговите ривали тогаш или сега.

Луѓето кои сакаат Jags го сакаат Jag онака како што отсекогаш бил. Тоа витко британство со безобразна смисла за хумор и без напор стил на редица на Савил. Факторот „Jaaaag“ што стоеше зад ултра цврстата рекламна кампања „Good To Be Bad“, која заводливо влезе во атмосферата „лошите возат Jags“ со Марк Стронг, Том Хидлстон и Сер Бен Кингсли кои не успеаја да ја надминат бурната F-тип V8. Новиот изглед на Jag визијата речиси се чини дека се срами од сето тоа.

Плус, врвните луѓе на Јагуар не се извинија: тие возвратија. Официјалниот профил на Инстаграм им одговараше на гледачите со отворена уста со чист газ, додека шефот на Јагуар, Радон Гловер, изјави за Фајненшл Тајмс: „Ако играме на ист начин како и сите други, едноставно ќе се удавиме. Значи, не треба да се појавуваме како автомобилски бренд“. Тој, исто така, ја осуди реакцијата „анти-будење“ како „гнасна омраза и нетолеранција“.

Па, зарем тоа не е прашањето од 90.000 фунти? На крајот на краиштата, ако Jaguar е толку сакан, зошто се замарате со скапото ребрендирање? Има наследство за кое кинеските новодојденци би убиле, и поверојатно е дека ќе извадите нова кола отколку Ауди.

Зошто да ја преместите следната генерација на автомобили надвор од дофат на повеќето луѓе кои би можеле да си ги дозволат сегашните? Зошто да одите на електричен погон додека целата транзиција на ЕВ се сопнува поради високите цени на енергијата, огромната амортизација и пелтечењето на нето нула цели?

Еве ја непријатната вистина што е изгубена во бурата на витриол: Јагуар не продава доволно автомобили. Не само во моментов: не е постојано профитабилно со години. Со децении.

Извршните директори доаѓаат и си одат. Матичните брендови се менуваат. И Јагуар го менува правецот… но никогаш не заработува пари. Во последната финансиска година JLR продаде 58.000 Range Rovers, 28.700 Defenders и само 13.528 Jaguar автомобили вкупно. Тоа не е само неодамнешен пад.

Во последната деценија Jaguar се претстави како ривал на Audi, BMW и Mercedes. Но, дури и во својот врв во 2019 година, годишната продажба достигна нешто повеќе од 610.000 – помалку од две третини од наведената цел од еден милион. Во најдобар случај, за секој клиент на Jaguar XE, имаше шест купувачи на BMW Серија 3.

Пред неодамнешната ера на масовниот пазар „да ги предизвикаме БМВ и Ауди“ (која ни донесе два салони, вагон, два теренци, спортски автомобил, една лимузина и електричен автомобил) имаше ретро ера: кога S-Type и X -Тип се навраќа на славниот стил на Џег.

Дури и да се спротивстави на контроверзните БМВ на Бенгл, кога Lexus беше исклучиво за дедото на инструкторот за голф на татко ти… тие го критикуваа. А Јагуар беше распнат затоа што изгледаше заглавен во минатото.

Низ седумдесетите, осумдесеттите и деведесетите. Јагуар имаше кратки издигнувања. Го освои Ле Ман во 88 и 90 година. Средината на деведесеттите XK беше предмет на восхит. Но, марката почесто беше исмејувана поради лошата доверливост и лошата постпродажна услуга.

Можеби мислите дека Jaguar веќе имаше електричен стандарден стандард со I-Pace, но тоа беше и финансиска црна дупка. Јагуар мораше да му плати на австрискиот изведувач Magna Steyr за да го направи тоа за нив. Електричните возила имаат тенки профитни маржи, а Џег немаше финансиска моќ да понуди вкусни зделки за закуп. Хибридниот хиперавтомобил C-X75 беше откажан за да не направи загуба. Серијата за поддршка на Формула Е со I-Pace траеше само две непријатни сезони.

И во меѓувреме во земјата V8, Џег измисли тркачка серија за да ги смени суперсалоните на Project 8… што никогаш не се случи. Моделот F-Type, кој критичарите го држат како суштинско јадро на Jag’ness, беше надпродаден четири спрема еден во текот на својот 11-годишен век од страна на Porsche 911.

Болната вистина е дека поради недостаток на буџет за истражување и развој, помина многу време откако Јагуар направил севкупно водечки автомобил во класата. Титулата убави добар за возење обично е дадена, но главно болидите не можеа да направат сериозен предизвик за германската и јапонската хегемонија, кои сега ги предизвикуваат Кореја и Кина. Откако веќе се обиде да биде ретро, ​​да биде германски ривал на масовниот пазар и да биде алтернатива со мал обем, изгледа дека повторното измислување во форма на електрични автомобили е неговото последно фрлање на коцката.

Подготвено од М.Д.

About Author