06.06.2024 Скопје
Веста за драстичното поскапување на какаото одекна низ светот. Кризата со понудата продолжува да го тресе пазарот, а цените не се намалуваат. Некои стартапи, сепак, нудат алтернативи: ќе мислите дека тоа е чоколадо, но всушност е нешто сосема друго.
Во последно време имаше лоша вест за љубителите на чоколадо: цените на какаото достигнуваат рекордно високи нивоа.
Имено, светската цена на главната суровина од која се произведува чоколадото со години се движи меѓу 1.000 и 4.000 долари.
Минатата есен почна невиден пораст на цените, а потоа за прв пат во историјата какаото поскапе од бакарот. Според последните податоци (во моментот на пишување) цената е околу 9.400 долари за тон, а неодамна беше над 10.000.
Индустријата се бори со лошата жетва поради лошите временски услови, како и болестите на земјоделските култури кај одгледувачите во Западна Африка, каде што се одгледува најголемиот дел од какаото во светот.
Исто така, ЕУ долева масло на огнот. Новите правила на Европската унија – насочени кон запирање на продажбата на производи кои ги уништуваат шумите – би можеле да го отежнат снабдувањето со врвни производители на чоколади.
Какви опции имаат компаниите?
Јасно е дека производителите имаат проблеми со снабдувањето, а многумина предупредуваат дека ќе мора да ја зголемат цената на чоколадите или да ја намалат амбалажата.
Портпаролот на компанијата Нестле неодамна најави дека можеби ќе ги зголемат цените на нивните производи бидејќи какаото денес е три пати поскапо отколку пред една година.
Лоша вест донесе и компанијата Mondelez. Гигантот, кој меѓу своите брендови ги има Cadbury и Toblerone, за агенцијата dpa изјави дека ќе мора да ги зголеми цените на своите чоколади токму поради „чокофлацијата“.
И CoBank, американски заемодавец за агробизниси, предупреди дека „дополнителни зголемувања на цените за чоколадните производи се веројатно во текот на годината“.
Според агенциите, потрошувачите најверојатно ќе почнат да ги чувствуваат ефектите од поскапувањето кон крајот на оваа година, бидејќи се очекува трошоците да бидат префрлени на крајните купувачи на чоколадо и други производи што содржат какао.
Чоколадо или „чоколадо“?
Замените се веќе на пазарот. Некои стартапи измислија алтернативи на чоколадото и од своите производи го отстранија она што го прави чоколадното чоколадо – какаото.
Изгледа како чоколадо, има вкус на чоколадо, можеби мириса на чоколадо, но – не е чоколадо. Акцентот на овие стартапи е на одржливоста.
Овес, семки од грозје и рогач замени за какао
Под името ChoViva, финалниот производ е направен од најмалку 20% овес и семки од сончоглед, растителни масти, шеќер и млеко во прав (или овесно брашно за веганската верзија). Овие производи веќе се на пазарот во Германија.
Низ езерцето, Voyage Foods, стартап со седиште во Калифорнија, го прави своето задоволство без какао од преработени семки од грозје од производството по бербата, кои ги комбинира со растително масло, шеќер, протеинско брашно од сончоглед, природни вкусови, сончоглед лецитин и сол.
Велика Британија има уште еден кандидат во оваа трка. Компанијата за која станува збор е Win-Win (WNWN), која ги прави своите чоколади од јачмен и рогач, додека италијанскиот стартап Фореверленд ја направи својата верзија на чоколадо без какао: чоколадо од рогач со мешавина од различни зрна, шеќер и растителни масти, под името Фрекао.
Подготвено од М.Д.