15.05.2024 Скопје
Американскиот претседател Џо Бајден денеска објави дека американската влада го подигнала нивото на царини за голем број производи и суровини со потекло од Кина. Новиот сет на тарифи, кои во некои случаи се зголемени и до 100 отсто од вредноста на стоката, се однесува на: електрични возила, батерии и делови од батерии, медицинска опрема, производи од челик и алуминиум, критични материјали, соларни ќелии, полупроводници. .
Според изјавата на Катерина Таи, трговскиот претставник на САД, Бајден издаде директива за понатамошно елиминирање на неправедните политики и практики за трансфер на технологија во Кина кои продолжуваат да ја оптоваруваат трговијата со САД, да им наштетат на работниците и бизнисите. Таа посебно ги истакна „сајбер упадите и сајбер кражбата“ како клучни прашања.
Многу брзо по објавувањето на оваа објава се огласи и официјален Пекинг. Во соопштението на кинеското Министерство за трговија се наведува дека американската страна прави потези од политички причини, дека повторно и повторно ги прават истите грешки и дека на тој начин Бајден го прекршил ветувањето дека нема да го попречува растот и развојот на Кина. .
„Конкретно, ова е еден вид политичка игра и кинеската страна изразува длабока огорченост… Тоа сериозно ќе ја наруши атмосферата на билатерална соработка. САД треба веднаш да ја поправат оваа грешка и да ги укинат дополнителните царини наметнати од Кина“, се вели во соопштението.
Во посебно соопштение, кинеското Министерство за надворешни работи истакна дека Кина ги презема сите неопходни мерки за „да ги заштити своите легитимни права и интереси“.
Тензиите растат, Кина ќе возврати со сопствени царини
Според неколку експерти, Кина најверојатно ќе воведе свои царини на стоки од САД и на тој начин ќе се обиде да го принуди официјален Вашингтон да влезе во преговори на оваа тема. Исто така, аналитичарите тврдат дека тоа ќе ја поттикне Кина доминантно да го фокусира својот извоз на други пазари.
Настанот, велат тие, неизбежно ги зголемува тензиите меѓу Кина и нејзините трговски партнери и инвеститори кои ги послушаа повиците од западните влади да ја „де-ризикуваат“ Кина со поместување на синџирите на производство и снабдување од втората по големина економија во светот.
Сепак, според Чен Живу, професор по финансии на Универзитетот во Хонг Конг, оваа година има избори во САД, а кинеските власти, според него, биле подготвени за таков потег.
– Ова не требаше да биде изненадување за Пекинг, посочи тој и истакна дека царината од 100 отсто за електричните возила не може да ја погоди Кина колку што се мисли, нарекувајќи ја тарифата симболична.
– Кина извезува релативно малку електрични возила во САД во споредба со Европа, истакна Чен.
Кинеските власти веќе извесно време ги негираат и отфрлаат тврдењата на Западот дека агресивно извезуваат вишок индустриски капацитет, нарекувајќи ги сомнежите на Западот изговор за трговски протекционизам и редовно забележуваат дека глобалната доминација на Кина во производството на три клучни производи за енергетската транзиција: електрични возила, батерии и соларни панели – резултат на конкурентноста на Кина.
Аналитичарите исто така тврдат дека новите царини би можеле само дополнително да ги зголемат цените на електричните возила во САД воопшто, не само на кинеските, а со тоа ќе ја направат безначајна стратегијата на Бајден за справување со климатските промени и создавање повеќе работни места во производството.
Иако Бајден постојано истакнуваше дека сака да ја запре конкуренцијата со Кина и во исто време да не предизвика трговска војна што може да им наштети на многу економии во светот, се чини дека тоа веќе не е така.
Некои тарифи се четирикратно зголемени
Како што се наведува во соопштението на Белата куќа во врска со повисоките давачки, одредени тарифи ќе се зголемат за четири пати (како што е случајот со електричните возила), а како причина за овој потег, кој ќе ги заострува односите меѓу Истокот и Западот, го наведоа „неприфатливи“ ризици за економската безбедност на САД создадени од нефер практики и кинеската политика на преплавување на светските пазари со евтини стоки.
Во текот на 2023 година, САД увезле стоки од Кина во вредност од околу 427 милијарди долари и извезле стоки во вредност од 148 милијарди долари, покажуваат податоците на американското биро за статистика. Оваа нерамнотежа во трговијата со Кина е на сила со години и со новиот сет на царини покриваат околу 18 милијарди долари од таа трговија, покажуваат податоците.
Еве ги новите американски царини за производи од Кина:
Делови за не-литиум-јонски батерии: должност 25 проценти
Електрични возила: царина 100 проценти
Медицински маски за лице: царина 25 отсто
Медицински ракавици: должност 25 проценти
Литиум јонски батерии за електрични возила: царина 25 проценти
Литиум-јонски батерии не за електрични возила: тарифа од 25 проценти од 2026 година
Природен графит: царина 25 отсто од 2026 година
Други критични суровини: 25 проценти царина
Постојани магнети: тарифа од 25 проценти од 2026 година
Полупроводници: царина 50 отсто од 2025 година
Кранови: царина 25 отсто
Соларни ќелии (претходно монтирани или не): должност 50 проценти
Производи од челик и алуминиум: царина 25 отсто
Шприцеви и игли: царина 50 отсто
Подготвено од М.Д.