Image by usertrmk on Freepik

08.08.2023 Скопје

Германскиот сојузен завод за статистика секој месец добива податоци за состојбата на најголемата европска економија, вклучувајќи ги и најновите податоци за увозот и извозот.

И покрај промените во светската економија и различните кризи кои се случија во изминатите десет години, еден тренд не се промени премногу. Со години апсолутното прво место во статистиката за извоз на Германија го заземаат автомобилите и автоделовите, иако ова е земја со многу хетерогена економија и таков извоз.

Во текот на 2021 година оваа земја има извезено автомобили вредни над 130 милијарди долари во различни делови на светот. Како најголеми купувачи на германската автомобилска индустрија, Кина и Соединетите Американски Држави беа на прво место, а не многу зад нив на листата се Велика Британија, Франција, Италија и други моќни економии во светот. Многумина ќе речат дека оваа индустрија е моторот на најголемата економија на Европската унија и истовремено гарант за нејзината стабилност. Сепак, фантастичните бројки и успесите на германските автомобилски гиганти се чини дека наидуваат на првите сериозни пречки од различни делови на светот.

Во последните неколку години, светскиот пазар на возила се карактеризира со многу силен тренд на електрификација, односно постепено зголемување на уделот на возилата со електричен погон. Од занемарливи бројки пред една деценија, над 10.000.000 возила од овој тип беа продадени во светот во текот на 2022 година.

Според податоците на Меѓународната агенција за енергетика, во 2022 година уделот на електричните возила на целиот автомобилски пазар бил близу 15%, што претставува голем раст. Тој удел беше само 4% во 2020 година. Се очекува во текот на следната година овој удел веќе да биде една петтина од вкупно продадените возила.

Голем проблем за оваа земја е што нејзината автомобилска индустрија е значително зад овие трендови и со години е конзервативна кога станува збор за електрични возила, автономни возила и други технолошки иновации во оваа област. Гигантите од оваа земја најмногу се потпираа на моторите со внатрешно согорување и нивните предности во однос на другите производители во оваа област, со години генерираше големи профити. Сепак, игнорирањето на современите трендови во индустријата се заканува да го наруши традиционалниот баланс на моќ на пазарот. Германските автомобилски гиганти се прилагодуваат, но конкуренцијата денес е посилна од порано.

На едната страна од светот, администрацијата на американскиот претседател Џо Бајден успеа да ја протурка во Конгресот најголемата програма за помош на економијата во сферата на екологијата, вклучително и дарежливи стимулации за производство на електрични возила во Америка, како што е враќање на данокот на до 7.500 долари за купувачите на вакви возила.

Таканаречениот „Закон за намалување на инфлацијата“ на Бајден имаше за цел, заедно со другите закони донесени во изминатата година, да ги направи Соединетите држави шампион во сферата на обновливите извори на енергија, технологиите во оваа област, вклучително и производството во областа на растечката индустрија за електрични возила. Со новите закони, производите и производителите од Соединетите Американски Држави ќе имаат значителна предност пред другите на овој важен пазар.

На другата страна на светот, по повеќе од една деценија инвестиции, Кина почнува да ги жнее плодовите на своите напори да стане шампион во производството на електрични возила. Денеска во оваа земја се продаваат и произведуваат најголем број електрични возила во светот, а во 2022 година таа бројка ќе достигне речиси 6 милиони продадени единици.

Во моментов, Пекинг, Шангај, Шенжен и другите поголеми кинески градови купуваат повеќе електрични возила од остатокот од светот. Она што е важно да се каже е дека владите во Пекинг успеаја да ја направат оваа земја шампион кога станува збор или за производство или преработка на сите клучни минерали потребни за производство на овие возила, како што се кобалт, литиум, никел, бакар и други.

Ова им овозможува на кинеските производители на електрични возила да бидат ценовно конкурентни и да успеат не само да се пробијат на домашниот пазар со удел во продажбата, туку и на странските пазари, како што е германскиот пазар на автомобили.

Во првиот квартал од 2023 година, од сите увезени електрични возила во оваа земја, нешто повеќе од 25% биле од Кина, додека лани овој удел бил само околу 7%. Од друга страна, големите германски автомобилски гиганти се загрозени од американскиот гигант Тесла. Гигантската американска компанија испорача речиси 900.000 автомобили во првата половина од оваа година, повеќе електрични возила отколку Volkswagen, BMW, Mercedes Group и Porsche заедно.

Кога се споредува пазарната капитализација на корпорацијата Тесла, таа е независно поголема од целата германска автомобилска индустрија.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author