08.08.2023 Скопје

Со оглед на тоа што се наѕираат европските избори во 2024 година и реорганизацијата на работните места во Европската комисија, Брисел мора да побрза да ги заврши клучните преговори за одржлива и разновидна трговија со ЕУ до крајот на 2023 година.

На маса се два нацрт-закони за да се обезбеди дека нема штета на човековите права или животната средина долж синџирите на вредност на ЕУ и неколку трговски договори, но преговорите се покажуваат како долги и тешки – и можеби нема да го донесат крајниот рок.

По некои релативно лесни победи во изминатите 12 месеци, како што се завршувањето на преговорите со Чиле и потпишувањето на договор за слободна трговија со Нов Зеланд, ЕУ сега гледа на поголеми работи.

На 20 јули, Советот на ЕУ ѝ даде мандат на Европската комисија да започне преговори за Договор за критични минерали (CMA) со САД.

ЕУ сака нејзините производители на електрични возила (EV) да се земат предвид за дарежливите субвенции од САД според Законот за намалување на инфлацијата (IRA) и покрај нејзините локални барања за содржина за EV батериите.

Производителите од земји со договори за слободна трговија со САД, како Канада и Мексико, можат да имаат корист од субвенциите на ИРА, додека европските производители се делумно исклучени.

Додека ЕУ силно ќе се заложи за таков договор, со оглед на стравот од губење во глобалната трка за зелена индустрија, САД веројатно нема да обезбедат пристап до своите субвенции бесплатно.

Комисијата на ЕУ, исто така, сака конечно да го запечати договорот со јужноамериканскиот трговски блок Меркосур.

Додека преговорите беа завршени во 2019 година, отпорот од Франција и други земји со силни земјоделски интереси и грижи за животната средина доведе до преговори за страничен договор за барање гаранции за политиките за одржливост на Јужна Америка.

Финализирањето на договорот со Меркосур е една од големите цели на шпанското претседателство со Советот на ЕУ, но бразилскиот претседател Лула не е склон лесно да се поклонува на желбите на ЕУ.

За време на самитот меѓу лидерите од ЕУ, Латинска Америка и Карибите во средината на јули, тој повика на „побалансиран“ договор со кој јужноамериканските земји нема да отстапат автономија во однос на нивните политики за одржливост.

Со оглед на тоа што француските, ирските, холандските и австриските земјоделски интереси силно се противат на договорот, ќе биде предизвик да се постигне договор пред крајот на годината.

ЕУ исто така е во последните рунди преговори за договор за слободна трговија со Австралија, но несогласувањата околу пристапот на земјоделскиот пазар, географските ознаки и пристапот до австралиските минерали доведоа до одложување.

Во средината на јули, австралискиот министер за трговија отпатува во Брисел, зголемувајќи ги надежите за претстојното завршување на преговорите, за потоа да ги прекине разговорите поради неговото незадоволство од понудите за пристап на европскиот пазар.

Повеќе од една година, ЕУ исто така разговара со Индија за договор за слободна трговија. Многумина го гледаат потконтинентот како потенцијална алтернатива на Кина и идеален партнер за целта на ЕУ за трговска диверзификација.

Додека ЕУ ги зголемува напорите за диверзификација и зајакнување на своите трговски односи, таа, исто така, се залага да ја направи трговијата поодржлива.

Првата легислатива претставена од Комисијата во 2022 година и која моментално се испитува од страна на Европскиот парламент и земјите на ЕУ е директивата за длабинска анализа за корпоративна одржливост (CSDDD), која ќе ги направи големите компании одговорни за кршењето на човековите права и животната средина долж нивниот синџир на вредност.

Преговарачите на ЕУ работат на тоа да се договорат за усвојување на директивата откако и Европскиот парламент и владите на земјите-членки ќе се договорат за нивните соодветни позиции. Но, преговорите се бавни, со разлики за неколку клучни прашања, вклучувајќи го целокупниот опсег и дефиницијата на синџирот на вредност.

Конкретно, Парламентот сака да вклучи помали компании и финансиски услуги и да ги покрие продажбата на производи, дистрибуцијата, транспортот, складирањето и управувањето со отпад, спротивно на ставот на земјите-членки.

Националните влади се исто така поделени по неколку точки од нацрт-законот, а преговорите ќе продолжат во септември, но шпанското претседателство на Советот на ЕУ ќе треба да се обиде да го забрза процесот доколку сака да постигне договор пред европските избори.

Преговорите за вториот дел од законодавството чија цел е отстранување на производите направени со принудна работа од пазарот на ЕУ напредуваат бавно.

Регулативата ќе се применува на сите производи произведени во ЕУ, извезени од ЕУ или увезени во ЕУ, кои ќе треба да се отстранат од пазарот доколку се утврдат дека се извалкани со кршење на човековите права по истрагата од националните власти.

Европскиот парламент во моментов поднесува амандмани на регулативата и размислува за проширување на правилата на услугите за транспорт, складирање, пакување и дистрибуција кои би можеле да користат принудна работа.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *