13.07.2023 Скопје
Европската комисија претстави пакет закони кои треба да го намалат јаглеродот и бирократијата во прекуграничниот транспорт на стоки. Законите треба да влијаат и на сузбивање на манипулациите во зелениот маркетинг.
Трите закони се дел од „Зелениот товарен пакет“, кој има за цел да го префрли товарот од пат на железница и водни патишта, да го поттикне купувањето камиони со ниски емисии и да го олесни и попрецизно пресметувањето на јаглеродниот отпечаток на товарното патување.
Товарниот транспорт во ЕУ има годишен обрт од 938 милијарди евра и е одговорен за околу 30 отсто од емисиите од патниот сообраќај.
Шефот на Зелениот договор на ЕУ, Франс Тимерманс, го опиша предлогот како средство за осигурување дека „со товарот се постапува на најодржлив можен начин, без разлика дали се патува со камион, воз или шлеп“.
Како што е наведено од Европската комисија, не постои стандардна рамка за транспортните компании да ги пресметуваат емисиите на јаглерод диоксид, што може да доведе до несовпаѓање во извештаите и да го олесни појавувањето на манипулации во зелениот маркетинг за да се создаде перцепција за одговорноста на организацијата за животната средина.
Новата рамка на ЕУ ќе биде задолжителна за компаниите кои ќе одлучат да ги објават своите емисии или да ги споделат со нивните деловни партнери.
Комисијата, исто така, предложи промена на големината на тешките возила (HDV), како што се камионите и автобусите, за прв пат од 1990-тите за да се прилагоди на тежината на возилата на батерии, односно електричните возила, бидејќи тие се значително потешки од оние користење на фосилни горива.
Според предлогот на Комисијата, стандарден камион од 40 метрички тони ќе има дополнителни четири метрички тони покрај максималната граница на тежина, додека камионите со погон на водород би биле подолги.
Предлозите беа поддржани од невладината организација за зелена мобилност „Транспорт и животна средина“ (T&E), која рече дека тие ќе ги направат „чистите камиони“ попривлечни за индустријата.
„Електричните камиони со домет од околу 500 километри излегуваат на пазарот во следните две години. Дополнителната тежина ќе го забрза нивното воведување со тоа што ќе осигури дека нема да се изгуби товарот за сместување на батериите“, рече службеникот за товар на T&E, Бернардо Галантини.
Законодавството се стреми да ги израмни прекуграничните ограничувања и да наложи употреба на детектори за патишта за проверка на прекршувањата на тежината во обид да се намали загадувањето, оптоварувањето на инфраструктурата и целокупниот метеж што ја чини ЕУ 230 милијарди евра годишно.
Европската комисија предлага мерки за воспоставување централен механизам за координација меѓу националните управители на инфраструктурата и договорени казни за оние кои ќе резервираат непотребни места.
Подготвено од А.Ѓ.