aerodromi

21.06.2023 Скопје

Во Европа поминаа деновите на евтини авионски билети. На повеќето места, враќањето на цените на летовите пред пандемијата се чини дека никаде не е на повидок. Ова го потврдуваат, на пример, бројките на Германскиот сојузен завод за статистика, кој објави дека просечната цена на меѓународен лет во април 2023 година била 33,4% повисока од една година претходно.

„Исто како што сите ние моментално доживуваме огромни зголемувања на трошоците, особено предизвикани од високите цени на горивото и енергијата, трошоците се зголемуваат за авиокомпаниите, аеродромите, компаниите за одржување и давателите на услуги“, вели експертот за воздухопловство Корд Шеленберг. Покрај тоа, побарувачката за авионски патувања во Европа е многу висока откако патувањето стана подостапно. Но, капацитетите за летање не се толку високи како што беа во 2019 година.

Според бројките на Германското воздухопловно здружение (BDL), авиосообраќајот во Германија минатата година бил 70% од оној во 2019 година. „Ова значи дека закрепнувањето во Германија е побавно отколку во другите европски земји каде што во 2022 година, понудите за летови беа на 84% од она што беа во 2019 година“, рече BDL во својот најнов извештај за индустријата.

Веб-страницата за споредба на цените на интернет Idealo неодамна објави дека летните летови се зголемени за 20% од минатата година. „Во моментов, патниците се подготвени да платат повисоки цени“, вели Шеленберг. „Останува да се види дали ова се должи на ефектот на враќање – дека луѓето конечно можат да патуваат повторно по пандемијата – или општа промена во ставот. Патувањето со авион едноставно може да чини повеќе бидејќи порано беше премногу евтино“.

Сепак, Кристоф Брутцел, професор по управување со воздушниот сообраќај на Меѓународниот универзитет за применети науки во Бад Хонеф, Германија, очекува цените да се намалат, барем на краток рок. „Следната година, тие најверојатно повторно ќе паднат“, се сомнева тој. Бруцел вели дека падот на цените ќе биде резултат на тоа што авиокомпаниите ќе почнат да го зголемуваат својот капацитет.

Сепак, има многу да се сугерира дека нема да има враќање на понекогаш екстремно ниските авионски билети од минатото.

Извршниот директор на Ryanair, Мајкл О’Лири, на пример, неодамна призна дека деновите со поволни билети од 10 евра (10,80 долари) завршија. Просечните цени на билетите на авиокомпанијата ќе се зголемат од 40 до 50 евра (43-57 долари) во следните неколку години, изјави тој.

Главната причина, рече тој, се високите цени на авионското гориво. Ова го потврдува Харалд Цајс, професор на Универзитетот за применети науки Харц во Вернигероде, Германија, чие истражување се фокусира на одржливоста во туризмот. „Фосилните горива ќе станат многу скапи“, вели тој. „Ако се потпирате на керозин, нема да имате друг избор освен да ги пренесете зголемените трошоци на клиентите“, вели тој.

Ова е особено точно бидејќи воздухопловната индустрија е под зголемен притисок да одговори за еколошката штета што ја предизвикува.

„Еколошките трошоци за летање треба многу посилно да се рефлектираат во авионските билети“, вели Вернер Ре, портпарол на работната група за транспорт во здружението за заштита на животната средина БУНД.

„Еден тон CO2 предизвикува климатски штети во износ од 180 евра (195 долари)“, вели тој.

Наједноставниот начин да се цени ова, вели тој, е со данок на керозин. Економскиот лет од Германија до Доминиканската Република би бил поскап за околу 180 евра (195 долари), пресметува тој. Сепак, Рех вели дека спроведувањето на таков данок на меѓународно ниво би било „исклучително тешко“.

Зголемената употреба на одржливи горива за воздухопловство (SAF) е поверојатно да ги зголеми трошоците за авиокомпаниите во наредните години. Мерките на ЕУ „Fit for 55“, на пример, кои имаат за цел да ги намалат нето емисиите на стакленички гасови за 55% до 2030 година, предвидуваат да се користат поодржливи горива за авијација, вклучително и мешани горива. За авиокомпаниите, ова значи зголемување на цената на горивото до 16% по тон во споредба со чистиот фосилен керозин, според неодамна претставената студија на ревизорската компанија Pricewaterhouse Coopers Germany.

„Оние кои сакаат да летаат поодржливо во иднина ќе мора да платат повеќе за тоа“, вели Јан Виле, коавтор на студијата.

Во меѓувреме, институтот за економски истражувања SEO Amsterdam Economics пресмета дека пакетот „Fit for 55“ ќе ја зголеми цената на повратен лет во Европа на растојание од 3.000 километри за 45 евра (49 долари) до 2030 година и за 65 евра (71 долари) до 2035 година.

Во меѓувреме, во друга студија, истражувачите открија дека елиминирањето на емисиите на стакленички гасови од европската авијација до 2050 година, како што е целта, ќе чини вкупно 820 милијарди евра (897 милијарди долари).

Една последица од ова, велат истражувачите, ќе бидат повисоките цени на билетите.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author