https://www.facebook.com/photo/?fbid=448976703924909&set=pb.100064377502123.-2207520000..

09.05.2023 Скопје

Ненадејната популарност на ChatGPT и другите алатки за вештачка интелигенција вбризгува итност во напорите на Европа да го регулира секторот, кој оваа недела сериозно се наметнува со амбициозен текст за кој треба да гласаат пратениците на ЕУ.

Европската унија има за цел да биде глобален пионер во креирањето на сеопфатна правна рамка што ќе ја заузда можната онлајн штета, додека сè уште ќе ги заштити иновациите во областа на вештачката интелигенција.

Огромната сложеност на системите и нивната способност да произведуваат текст и слики кои понекогаш го имитираат човечкиот резултат, се покажува како фасцинантно колку што е загрижувачко.

Соочени со ризикот вештачката интелигенција да биде искористена за правење опасни содржини, манипулирање со мислењето, спроведување масовен надзор или други опасности кои допрва треба да се појават, дури и технолошките лидери како шефот на Твитер, Илон Маск, повикаа на пауза во нејзиниот развој.

Растечката употреба на вештачката интелигенција од страна на јавноста и корпорациите ја надминува акцијата на Брисел, кој пред две години предложи првичен нацрт-закон за решавање на проблемот.

Земјите-членки на ЕУ ја фиксираа својата позиција во тој процес дури на крајот на 2022 година – токму во моментот кога ChatGPT полеташе.

Сега европратениците ќе го изнесат својот став на комисиското гласање во четврток, по што парламентот, комисијата и земјите-членки ќе започнат, што ветува дека ќе бидат трнливи преговори за постигнување договор за ревидиран нацрт-закон.

„Навистина се надевам дека можеме да го имаме првиот состанок на политичките преговори пред летото за да можеме да го завршиме оваа година“, рече потпретседателката на Комисијата. Магрете Вестагер.

Еден европратеник, Драгош Тудораче, ко-известувач за документот за позицијата на парламентот, истакна дека „тоа е сложен текст и додадовме нов режим што ја покрива генеративната вештачка интелигенција“.

Законодавците се обидуваат да бараат од компаниите за вештачка интелигенција да воспостават заштита од нелегална содржина и да откријат од кои материјали заштитени со авторски права нивните системи користат за да учат.

Некои експерти веруваат дека ризикот од генеративната вештачка интелигенција, од кои најпознати се ChatGPT и системите за производство на слики DALL-E и Midjourney, не треба да се разгледуваат одделно.

„Не гледам кој е мотивот на парламентот. Не разбирам колку ризиците се разликуваат од она што беше веќе наведено“, рече Пјер Ларуш, специјалист за дигитални права на Универзитетот во Монтреал и истражувач на Центар за регулација во Европа тинк-тенк.

Предлогот на комисијата веќе повикува на рамка околу системите за вештачка интелигенција кои се во интеракција со луѓето, особено информирање на корисникот дека е во контакт со машина и бара од апликациите за производство на слики да наведат дека нивниот излез е создаден вештачки.

Нацрт-законската регулатива е моделирана според постоечкиот закон на ЕУ за безбедност на производите, кој наметнува проверки и контроли на производителите.

Во него, директните забрани во голема мера се избегнуваат, освен кога вештачката интелигенција се спротивставува на вредностите драги на Европа, на пример против ознаката за рејтинг за граѓаните на масовен надзор како што практикува Кина.

Парламентот на ЕУ, сепак, сака да додаде и забрани за вештачка интелигенција за препознавање емоции и да се ослободи од исклучоците што ќе овозможат далечинска биометриска идентификација на луѓето на јавни места од страна на органите на редот. Тие, исто така, сакаат да спречат масовно внесување фотографии објавени на интернет за учење алгоритми, освен ако не се добие овластување од засегнатите луѓе.

Сржта на законодавниот преглед е список на правила кои би се примениле за апликациите со „висок ризик“, според критериумите утврдени во законот.

Комисијата предлага ознаката да ги покрие системите во чувствителни домени како што се критичната инфраструктура, образованието, човечките ресурси, јавниот ред и управувањето со миграцијата.

Некои од предложените обврски за правила би биле да се обезбеди човечка контрола врз вештачката интелигенција, обезбедување техничка документација и систем за управување со ризик, со надзорен орган во секоја земја-членка на ЕУ задолжен за активност на нејзината територија.

Сепак, европратениците сакаат построги критериуми околу она што претставува „висок ризик“, така што ќе ги покрива само апликациите за вештачка интелигенција за кои се смета дека ја загрозуваат безбедноста, здравјето или основните права.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author