koridor vazen za eu

19.05.2023 Скопје

Меѓу бројните договори за соработка што вчера во Ксиан ги потпишаа кинескиот претседател Си Џинпинг и Казахстанскиот Касим-Џомарт Токаев, еден договор се однесува на развојот на транскасписката меѓународна транспортна рута (ТИТР), таканаречениот среден коридор, на кој исто така Европа се повеќе сака да ја надмине Русија и да ја зајакне трговијата со Далечниот Исток преку Централна Азија, Каспиското Море, Кавказ и Медитеранот.

Тоа е инфраструктурна иницијатива заснована на развојот на пристаништата и железничките линии, која се роди пред десет години на импулс на земјите од Централна Азија (Казахстан во водство) и Кавказ, но која наоѓа нов поттик по инвазијата на Украина од страна на Русија, со потребата европските земји да најдат алтернативен транспортен пат за трговија со Кина и Југоисточна Азија.

Од географска гледна точка, Средниот коридор ја претставува најкратката рута меѓу Западна Кина и Европа и пред се ја избегнува употребата на руската железничка мрежа и последователните санкции наметнати од Запад против Москва по избувнувањето на војната.

Високиот претставник за надворешна политика и безбедност на ЕУ, Жозеп Борел, при неговата посета на Централна Азија во ноември минатата година се осврна на Транскасписката меѓународна транспортна рута.

„Мораме да ги продлабочиме нашите врски со регионот и да се фокусираме на огромниот потенцијал што го нуди во однос на снабдувањето со енергија, суровини и нови транспортни коридори кои не зависат од Русија, како што е Средниот коридор“, истакна во таа прилика Борел.

Транскасписката меѓународна транспортна рута е всушност веќе активна. Во декември минатата година, Узбекистан објави дека го користи Средниот коридор за прв пат за извоз на 91 контејнерски товар бакар во Бугарија, заобиколувајќи ја Русија, но преку Туркменистан, Азербејџан и Грузија, и користи бродови за транспорт на возови преку Каспиското Море и Црно Море. Меѓутоа, за транскасписката рута да претставува валидна алтернатива на копнениот железнички транспорт, се уште се потребни големи инвестиции, особено во пристаништата во Казахстан.

Подготвено од М.Н.

About Author