kuferi patuvanje

22.05.2023 Скопје

Од авиокомпаниите нема да се бара да ги споделуваат своите податоци со продавачите на билети според претпочитаната политичка опција на Европската комисија за нејзиниот претстоен закон за патувања, потег што наиде на критики од организациите на потрошувачи.

Креаторите на политиките моментално ја финализираат таканаречената иницијатива за мултимодални услуги за дигитална мобилност (MDMS), закон кој има за цел да го олесни резервирањето на долги патувања низ блокот со користење на низа начини на транспорт.

Според регулативата, претставена во септември, на потрошувачите ќе им бидат претставени различни опции за патување во еден дигитален простор, со информации за времетраењето на патувањето, цената и јаглеродот. На потрошувачите ќе им биде дозволено да комбинираат транспортни начини во рамките на истото патување.

„Сакаме да им олесниме на потрошувачите и бизнисите да ги споредуваат понудите за мобилност и да направат поодржливи избори. Треба да видиме што не функционира и да се обидеме да го поправиме“, рече комесарката за транспорт на ЕУ, Адина Валеан, пред комисијата за транспорт на Европскиот парламент за 25 април.

Иако првично беше замислен како начин да им се олесни на потрошувачите да купуваат железнички билети на долги релации, наводно на инсистирање на шефот за климата на ЕУ, Франс Тимерманс, законот беше проширен за да вклучи и други транспортни опции.

Големите транспортни оператори ќе бидат принудени да ги споделат податоците за цените на билетите и опциите за рути со трети лица продавачи за да функционира законот.

Но, според претпочитаното политичко сценарио на Комисијата, авиокомпаниите во суштина ќе бидат ослободени од обврските за споделување податоци.

Железничките и автобуските компании кои поседуваат повеќе од 50% од националниот пазарен удел во која било земја-членка ќе бидат принудени да ги дадат своите податоци, што значи дека големите железнички компании, како што се германскиот Дојче Бан, францускиот SNCF и италијанската Трениталија, ќе бидат обврзани.

Сепак, законот ќе се применува само на авиокомпаниите кои имаат над 50% од уделот на пазарот во ЕУ. Ниту една авиокомпанија не е блиску до исполнување на овој праг, ефикасно ослободувајќи ги авиокомпаниите од барањата на законот.

Робин Лос, службеник за одржлив транспорт во организацијата за застапување на потрошувачите BEUC, рече дека прагот поставен во политичките опции е „неприфатлив“.

„Тоа не е правилна дефиниција за пазар, и постои само за да се избегне авиокомпаниите да спаѓаат во опсегот на MDMS – бидејќи ниту една авиокомпанија никогаш нема да го достигне овој „пазарен удел“ од 50% на ЕУ“, рече тој.

„Иницијативата е насочена кон промовирање на мултимодалноста, а исклучувањето на толку голем дел од она што претставува мобилност низ Европа нема смисла“, додаде тој, истакнувајќи дека законот ќе функционира само ако е можно ефективно да се споредат транспортните начини.

EU Travel Tech, трговско здружение кое ги претставува платформите за резервации, вклучувајќи ги Skyscanner и eDreams, се залага за Европската комисија да фрли широка мрежа во законодавството.

Алберто Мацола, извршен директор на CER, голема европска железничка трговска асоцијација, изјави дека политичките опции што се разгледуваат „нема да го постигнат посакуваниот резултат на промена на модалниот начин и декарбонизација на транспортот“.

Тој ги обвини креаторите на политиката за неправедно таргетирање на железницата. „Со ефикасно исклучување на воздушните и автобуските режими од предлогот, железницата станува подложна на доминација на мултинационалните дигитални платформи, веројатно зголемувајќи ги цените на билетите“, рече тој, повторувајќи ја долгогодишната критика на железничката индустрија дека законот ќе ја предаде моќта на билети од трета страна продавачи.

Кјаран Кафе, ирски пратеник од Зелените во Европскиот парламент, рече дека MDMS мора да се справи со „неповрзаните системи за резервации и нецелосната рамка за правата на патниците“ со кои се соочуваат патниците.

И покрај критиките од CER дека MDMS неправедно ги таргетира компаниите за возови, Кафе го поддржа фокусот на проблемите со железничките билети.

„Во моментов, постои поитна потреба да се поттикне споделувањето податоци помеѓу железничките оператори отколку авиокомпаниите, каде што е релативно полесно да се купат билети од трети продавачи“, рече тој.

„Сепак, тоа не значи дека авиокомпаниите треба да бидат ослободени од правилата за споделување податоци“, додаде тој.

А4Е, трговско здружение кое ги претставува главните европски авиокомпании, ја доведе во прашање потребата законот за билети да се прошири и на авијацијата, тврдејќи дека европските авиокомпании веќе „уживаат здрава конкуренција“ и дека потрошувачите можат да искористат „мноштво платформи за резервации“.

„Иако авиокомпаниите ја поддржуваат целта на Комисијата за промовирање мултимодални патувања, ние веруваме дека на воздушниот сообраќај не им е потребна регулаторна интервенција за да се постигне тоа“, рече Томас Биринг, директор за политика на A4E.

Подготвено од А.Ѓ.

About Author