26.01.2023 Скопје
Стапките на инфлација во САД речиси четирипати се зголемија во 2021 и 2022 година. Годишната стапка на инфлација во јуни 2022 година беше 9,1%. Помеѓу 1991 и 2019 година, годишната инфлација во просек изнесуваше околу 2,3% месечно и само во четири наврати надмина 5,0%. Американците не платиле толку високи цени уште од 80-тите.
Повисоките цени произлегоа од неколку фактори кои се усогласија заедно: повторното отворање по пандемијата, зголемените трошоци за гориво и енергија, војната во Украина и замрсеноста на синџирот на снабдување.
Пандемијата беше ненадеен прекин на нашиот начин на конзумирање и производство. Откако престана да биде приоритет и светот повторно се пресели, сите мотори се обидуваа да стартуваат одеднаш. Тоа предизвика почетна инфлација за која креаторите на политиката мислеа дека е привремена. Не беа во право.
Според Форбс, истражувањето на Гартнер покажа дека 76% од директорите на синџирот на снабдување велат дека нивната компанија претрпела почести прекини отколку пред пандемијата во 2022 година. Глобалниот синџир на снабдување се соочи со политички немири, недостиг на возачи на камиони, застој во пристаништа и нерамнотежа на контејнери за испорака.
Војната, исто така, ги промени цените, особено во Европа. Војната покажа дека европските земји се многу зависни од руските јаглеводороди. Затоа, цените на енергијата и горивото се на највисоко ниво на сите времиња.
Светското сценарио изгледа мрачно, но ова не ја зема предвид целата инфлација со која се соочуваат САД. Според студијата на Федералната банка на Канзас Сити, компаниите може да бидат одговорни за значителен процент од високите цени.
Истражувачите, Ендрју Гловер, Хозе Мустре-дел-Рио и Алис фон Енде-Бекер, се прашуваа дали рекордниот корпоративен профит од 2021 година придонесе за инфлацијата. Објаснија дека профитот не е поврзан со инфлацијата. Сепак, тоа е директно под влијание на растот на ознаката, разликата помеѓу трошоците за производство и цената на производот. Тоа ја опфаќа маржата на профит што една компанија ја прави.
Студијата заклучи дека „означувањето може да претставува повеќе од половина од инфлацијата во 2021 година“. Таа година ознаките пораснале за 3,4 отсто, тврди истрагата, додека инфлацијата била 5,8 отсто.
Истражувачите објаснија дека компаниите ги подигнале своите цени очекувајќи зголемување на трошоците за производство, а не само да реагираат на повисоки трошоци. Тие зголемени цени, пак, ја зголемија инфлацијата.
Сепак, една неодамнешна карактеристика на Wall Street Journal опиша како потрошувачите го спречуваат или забавуваат растот на цените. Списанието разговараше со претставници од компании од различни сектори кои тврдат дека повеќе не можат да ги зголемат трошоците и да ја задржат побарувачката.
Според WSJ, потрошувачите го достигнаа плафонот на цените што беа подготвени да ги платат минатата година, па почнаа да го намалуваат купувањето. Продажбата на единици во категории како општа стока, вклучувајќи декорација на домот и мали апарати, опадна за 7%.
За посуштинските основни потреби, како храна и пијалоци, Американците плаќале 10% повеќе, но купиле 3% помалку единици. Овие бројки сугерираат дека потрошувачите биле подготвени да потрошат повеќе во оваа категорија, но купиле помалку артикли за возврат.
Друго црвено знаме за компаниите со кои контактираше WSJ беше изведбата на нивните производи за време на празничниот шопинг. Продажбата се зголеми, но добивката беше помала од очекуваната бидејќи потрошувачите пристапија само на артиклите на попуст.
Сепак, според WSJ, дури и ако потрошувачите ги обесхрабруваат компаниите да ги зголемат цените, претставниците на ФЕД се загрижени дека други фактори би можеле да ја зголемат инфлацијата. Покрај сите други фактори веќе споменати, тие се загрижени дека повторното отворање на Кина може да предизвика побарувачка.
Претставници на ФЕД, исто така, изјавија дека со рекордно ниска стапка на невработеност, пазарот на труд може да ги зголеми платите и да ја зголеми инфлацијата. Друга опција е повисоките цени да ги поттикнат работниците да бараат покачување на платите, а потоа да ја зголемат инфлацијата. Ќе треба да видиме што има во 2023 година.
Подготвено од А.Ѓ.